Self-branding er et koncept der har eksisteret siden det tidlige 1900-tal og er blevet etableret som en god karrierestrategi for folk med en offentlig rolle. En god self-branding dækker over både arbejdslivet, men også det personlige liv. Herigennem associere vi vores navn med vores produkt eller vores faglighed og kompetencer. Personlig branding, som det også kaldes, er ikke kun for influencers og politikere længere. Det er noget de fleste gør i dag – det behøver nemlig ikke være instagram, twitter eller tiktok, hvor vi åbner op for alt mellem himmel og jord. Det ses også i forbindelse med platformen LinkedIn, hvor vi plejer vores professionelle og personlige relationer. Her ses der, at mange føler at de får et tættere forhold til kunder og samarbejdspartnere.
Selvfølgelig er self-branding utroligt vigtigt, hvis ens job omhandler at opretholde en tilstedeværelse på sociale medier. Her opstår forretning når virksomheder kontakter den enkelte person ud fra det image de har online alene. Den person du fremviser er hvad virksomheder køber sig ind på – ofte som en del af marketing af deres produkt. Er dit eget produkt coaching, underviser eller noget helt tredje, tager du måske kun imod brand deals, der passer på dit produkt.
Her er det personlige brand endnu vigtigere, da du forbinder det med et emne du brænder for. Du skal derigennem måske ændre og tweake din platform, så den passer med dit hovedområde. Her kan du måske overveje om din branding skal inkludere dit eget software (platform) eller måske du overvejer app udvikling. Med et etableret brand, kan du nemmere pege folk i retning af din platform. Men hvis det er tilfældet kunne en udvidelse af dit brand – dig selv – måske være næste skridt på vejen i din karriere. Der er mange udviklere, så husk at researche markedet og find den helt rigtige udviklingspartner for dig og dit brand.